O filmie:
Roman Cudakowski, dla przyjaciół Cudak, gra w kapeli na weselach i miejskich imprezach. W czasie okupacji muzykowi nie wiedzie się dobrze. Szansą na zarobek stają się wstępy w lokalu dla Niemców. Ci nie wyobrażają siebie jednak orkiestry bez skrzypka. Wówczas Cudak na koncerty wyprowadza z getta uzdolnionego Szymona Akermana, z którym przed wojną nie żył w zgodzie. W nowej rzeczywistości obydwaj nawzajem siebie potrzebują: Cudak może zarabiać grając z Akermanem, ten natomiast zyskuje szansę na przeżycie. Pewnego dnia Roman decyduje się na stałe zabrać z getta skrzypka z jego rodziną, by ukrywać ich z narażeniem życia w swoim domu.
Reżyserka o filmie:
„Kiedy staje się wobec tematu takiego jak Holokaust, reżyser musi podjąć kilka istotnych decyzji, aby z jednej strony powiedzieć coś nowego na temat, który od lat jest obecny w kulturze, z drugiej zaś – aby nie popaść w odrętwienie spowodowane skalą ludzkiego cierpienia i faktem, że realizowana historia opiera się na faktach. Wszelkie koncepcje realizacyjne, obsadowe i artystyczne podporządkowałam kilku nadrzędnym elementom, które w efekcie tworzą istotę mojego filmu.
Najważniejszym elementem opowieści są wyjątkowe relacje pomiędzy dwoma mężczyznami – zdolnym muzykiem Akermanem i prostolinijnym Polakiem – Cudakiem. Przechodzi ona wiele faz – od wrogości, przez współdziałanie, po wzajemną troskę. Dzieli ich wiele – pochodzenie, wykształcenie, wrażliwość, ale łączy miłość do muzyki i swoich rodzin. Postaci głównych bohaterów to ludzie niepozbawieni wad, prostolinijni, szlachetni, choć czasem niepotrafiący dostrzec złożoności świata, w którym przyszło im żyć. Nasza duet, to kochana przez kino ‘odd couple’ – ludzie, których los zetknął ze sobą, ale których różni wszystko.
O reżyserce:
Anna Kazejak – reżyseria Reżyserka filmowa i scenarzystka. Początkowo studiowała filmoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim oraz Łódzkim, by w 2001 roku zacząć studia na PWSFTviT w Łodzi na Wydziale Reżyserii. Podczas studiów zrealizowała krótkometrażowe filmy fabularne i dokumentalne (m.in. „Jesteś tam”, „Kilka prostych słów"), za które otrzymała kilkadziesiąt nagród na festiwalach filmowych w kraju i za granicą. W roku 2005 wraz z przyjaciółmi ze studiów, Michałem Migasem i Janem Komasą zadebiutowała reżysersko filmem fabularnym „Oda do radości”. Na koncie ma także indywidualny debiut fabularny pt. „Skrzydlate świnie” oraz seriale telewizyjne, w tym polską wersję cenionego cyklu HBO – „Bez tajemnic” („In Treatment”). Jej kolejny film, koprodukcja polsko-duńska p.t. „Obietnica” („The Word”) miała światową premierę na 64. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Uczestniczyła w warsztatach scenariuszowych, m.in. pod kierunkiem Christophera Voglera oraz programów dewelopmentowych (ScriptEast, MFI). Kilkukrotna laureatka krajowych konkursów scenariuszowych (m.in. ScriptPro 2013). Wieloletnia ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Członkini Europejskiej Akademii Filmowej, Gildii Reżyserów Polskich oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W latach 2017-2018 była odpowiedzialna za rozwój platformy Showmax CEE. Obecnie pracuje nad swoim nowym filmem zatytułowanym „Fucking Bornholm”
Gość zaproszony:
Mirosław Majewski, aktor teatralny, estradowy i głosowy, członek Związku Artystów Scen Polskich. Debiutował w 1987 roku na scenie Teatru Młodego Widza przy Estradzie Lubelskiej. Współpracował z prywatnymi teatrami lubelskimi. Od 2014 roku aktor Teatru Kameralnego w Lublinie. Współpracował też z Teatrem Ziemi Chełmskiej. W ostatnich latach zagrał też w kilkudziesięciu słuchowiskach wyprodukowanych w Radiu Lublin.